PAKPAK.CZ - články a online kurzy pro fotografy

Ohňostroje nejen na Nový rok

25. 05. 2016 | Ing. Pavel Kristián

Ohňostroje jsou obvykle součástí oslav nebo významných (různých) výročí, v Brně je máme navíc i začátkem června, kdy se koná pravidelně Ignis Brunensis – soutěž ohňostrůjců z celého světa. Fotografování ohňostrojů je snadné, ale neškodí si zopakovat pár věcí.

Kde fotografovat?

Ohňostroje se – obvykle – konají za tmy (v Brně to je kolem půl jedenácté, ale raději si to ověřte!). Doporučuji prohlédnout si místo k fotografování ve dne, za světla, a přijít zavčas, protože s největší pravděpodobností budou mít stejný nápad i ostatní. V Brně je jenom několik velmi dobrých míst a bývá tam tlačenice. Je potřeba věnovat pozornost bezpečnosti: jak své, tak i lidí kolem a samozřejmě i fotografické techniky. V neznámém terénu a za tmy stačí špatně šlápnout…

Nejzajímavější snímky vzniknou, pokud k vlastnímu ohňostroji dokážete přidat ještě něco zajímavého: ostatní návštěvníky, odrazy na vodní hladině, něco ze scenérie místa, kde se ohňostroj pořádá atd. Skvělých ukázek najdete na webu více než dost.

Čím fotografovat?

Tím, co máte. Pokud jste majiteli kompaktu, pravděpodobně najdete speciální režim na fotografování ohňostrojů a neuděláte chybu, když ho použijete.

Pro ty, kteří chtějí fotografovat jinak než s automatickým nastavením, uvádím několik poznámek:

Stativ

Stativ berte jako nutnost. Především budete fotografovat dlouhými časy. Dále vám stativ umožní jednou nastavit kompozici a tu zachovat po celou dobu fotografování. A konečně – můžete se kochat ohňostrojem v plné jeho kráse a nemusíte ho sledovat pouze přes hledáček fotoaparátu.

Pozor ale na to, že stativ zabírá dost místa. Musíte ho hlídat a chránit před procházejícími davy. Jeho roztažené nohy nikdo ve tmě neuvidí, tak buďte opatrní, aby vám do něj nikdo nekopl, nepřevrátil ho i s fotoaparátem nebo o něj nezakopl.

Fotografujete-li na stativu, nezapomeňte VYPNOUT stabilizaci nebo jiný systém redukce vibrací ať už objektivu nebo fotoaparátu.

Připomínám (doufám, že zbytečně), že součástí fotografování se stativem je použití kabelové nebo dálkové spouště.

A ještě jedna poznámka: Stativ má být „festovní“. Je to téma, ke kterému se někdy vrátím samostatně.

Baterie a karta

Nabít baterie (případně náhradní s sebou – zejména při fotografování na Nový rok v zimě) a vymazat paměťovou kartu.

ISO

Nastavte základní ISO vašeho fotoaparátu, tj. nejnižší základní hodnotu. Někde to bude ISO 100, jinde třeba 200, u některých fotoaparátů třeba 80. Ne sníženou hodnotu, ale základní ISO. Určitě vypněte nastavení redukce šumu při dlouhých expozicích (Long Exposure Noise Reduction) – podívejte se případně do manuálu, kde a jak vypnout.

Manuální režim

Nastavte fotoaparát do manuálního expozičního režimu. Nepoužívejte žádné polo- nebo plně automatické režimy (A, Av, Tv, P…) – nastavte režim M.

Při volbě clonového čísla je potřeba si uvědomit jednu zásadní věc: ohňostroj je vytvářen množstvím intenzivně hořících a svítících drobných částeček, které se pohybují. Čím více otevřete objektiv (odcloníte, nastavíte nízké clonové číslo) tím více světla v každém okamžiku se zaznamená. A obráceně: čím více zacloníte (nastavíte vyšší clonové číslo), tím méně světla propouštíte do fotoaparátu.

Při nízkých clonových číslech budou světelné stopy zaznamenávány velmi jasné, široké se sníženou barevností. Při vysokých hodnotách clonového čísla se zaznamenají tenké, velmi zřetelné světelné stopy s výraznými barvami.

Obvykle používaná clonová čísla jsou kolem 5.6 až 8, případně 11. Hodnoty pod 5.6 vedou k přesvíceným efektům a projeví se i dostupné světlo na scéně (zbytky světla z oblohy, světla města, osvětlení budov atd.). Hodnoty nad 11 vedou k velmi tenkým ostrým stopám světelných efektů, zvýrazní se barevnost a potlačuje se okolní světlo. Nastavení clony je příležitostí k experimentování.

První obrázek je fotografován s clonovým číslem 6.3, druhý 8, třetí 11 a čtvrtý 16.

_N809373

_N809369

_N809380

_N809357

Expoziční čas rozhoduje o tom, jak dlouhá světelná stopa bude zaznamenána a případně, kolik efektů současně zachytíte. Běžné časy se pohybují kolem jedné až čtyř sekund, můžete ale použít třeba až 10 sekund. Můžete fotografovat i v režimu Bulb, kdy jedním stiskem dálkové spouště otevřete závěrku a druhým ji zavřete.  To vám umožní počkat a zachytit třeba dva nebo více efektů, které následují za sebou.

Následující obrázek byl fotografován s clonovým číslem 8 časem 8 sekund.

_N809371

Tento obrázek zachycuje rovněž dva efekty díky času 8 sekund, ale pro ostřejší záznam stop světel je použito clonové číslo 16.

_N809361

Pokud chcete delší časy, ale nechcete používat příliš vysoká clonová čísla a chcete omezit dostupné světlo z okolí, zkuste neutrální šedý filtr.

Zaostření

Místo, odkud se bude ohňostroj střílet, je známé a to vám umožní předostřit před zahájením ohňostroje. Jakmile máte fotoaparát na stativu a zaostřili jste, přepněte ostření do manuálního režimu (vypnete autofokus) a už s ním nehýbejte! Pak už jenom exponujete jednotlivé snímky pomocí dálkové spouště.

Ohnisková vzdálenost a kompozice

Bývá dobrým zvykem, že na začátku ohňostroje se vystřelí jeden efekt, který by měl ukázat, kam až bude ohňostroj dosahovat. Jinak to budete muset odhadnout, případně v průběhu ohňostroje provést korekci. Nesnažte se ohňostroj komponovat příliš na těsno, aby vám v některém zajímavém snímku kousek nechyběl. Pokud vám při změně kompozice nebo výměně objektivu apod. něco uteče, příští příležitost můžete dostat třeba až za rok.

Různé

Fotografujte především na začátku produkce, protože ke konci může být na scéně příliš mnohou kouře.

_N800298

Pokud chcete hodně tmavou oblohu, vyhledejte stanoviště spíše na západ, abyste fotografovali směrem na východ. Chcete naopak světlejší oblohu, zkuste to obráceně a fotografujte směrem na západ a delšími časy.

Nemusíte fotografovat jenom celkové záběry: nasaďte superzoom a zkuste detaily._N800313

A bez ohledu na to, co jsem tu napsal: bavte se. O tom fotografování hlavně je. Pokud něco hezkého vyfotografujete, pošlete.

Komentáře ke článku

@ 2018 Pavel Kristián ml.